Zwangerschapsyoga

Als je zwanger bent, verandert er veel in je lichaam. Misschien voel je het zelf wel: gespannen schouders, zere rug en een heleboel emoties. ZwangerschapsYoga kan helpen om te ontspannen en je voor te bereiden op de bevalling.

Yoga betekent letterlijk 'verbinden'. Tijdens een speciale ZwangerschapsYogales verbind je je lichaam, geest en ademhaling. En daarnaast maak je contact met jezelf en het kindje in je buik. Heel waardevol voor jezelf, maar ook voor de baby. Die is zich namelijk al bewust van jouw bewegingen, gedachten en emoties. Met yoga zorg je voor een rustige basis voor je kindje.

Wat is het verschil met een normale yogales?
Wat maakt een ZwangerschapsYogales anders dan een normale yogales? In de eerste plaats kan je niet meer alle houdingen doen. Op je buik liggen wordt lastig en ook andere dingen kan je beter niet doen als je zwanger bent. De les bestaat uit daarom uit verschillende oefeningen, houdingen en ademhalingstechnieken speciaal voor het zwangere lichaam. Er is evenwicht tussen inspanning en ontspanning. De fysieke houdingen zorgen ervoor dat je sterk en soepel blijft. En door de aandacht naar binnen te richten en contact te maken met je ademhaling en het kindje in je buik komt die ontspanning vanzelf ;)

Luisteren naar jouw lichaam
Net als bij alle andere yogavormen is het tijdens ZwangerschapsYoga extra belangrijk om naar jouw lichaam te luisteren. Voel elke les wat voor jou prettig en haalbaar is en geniet vooral van het proces!

Heb je nog geen ervaring met yoga, maar wil je graag beginnen met ZwangerschapsYoga? Dan raden we je aan om te wachten tot je 12 weken zwanger bent.