Rooster groepslessen seizoen 2019- 2020

Onder de roosters vind je een overzicht van de groepslessen met omschrijving.

STABILITY Rooster 2019 voor op website Kanaalstraat 10072019.jpg
STABILITY Rooster 2019 voor op website Adelaarstraat 10072019.jpg

Pilates

Pilates is de manier om je lichaam bewust in balans te brengen.

Het wordt wereldwijd aanbevolen en erkend als een belangrijke vorm van bewegen. De oorsprong van Pilates is dan ook niet alleen fitness, maar een zeer complete bewegingstherapie. Het vermindert pijnklachten en geldt als preventie voor klachten aan de wervelkolom en het gehele lichaam.

Door Pilates wordt het lichaamsbewustzijn verhoogd, de wervelkolom stabieler en soepeler en de rug-, buik- en bekkenspieren sterker. Daardoor verbetert je lichaamshouding, en verminder en voorkom je klachten.

BarreWorkout

en sterk en elegant lichaam!

Met de BarreWorkout creëer je een fit danserslichaam. Door een afwisselende combinatie van Ballet-, Yoga en Pilatesoefeningen op energieke muziek werk je aan balans, sterke spieren en een goede lichaamshouding. Het resultaat: een fit danserslichaam!

De BarreWorkout is een 1 uur durende workout waarbij het hele lichaam aan bod komt.
De les begint met een lekkere warming-up, zodat de spieren goed warm zijn voordat je aan de slag gaat met de verschillende spierversterkende oefeningen.

Na de warming-up starten we met de oefeningen aan de balletbarre, waarbij het accent ligt op kracht, balans en verlenging van heel je lijf. De stabiliteit van de barre biedt de mogelijkheid gecontroleerd te trainen en te kunnen focussen op specifieke spiergroepen terwijl je gewrichten worden gespaard.

De oefeningen aan de barre worden gevolgd door oefeningen en stretches, bekend van de Pilates en de Yoga, waarbij concentratie, controle , precisie en ademhaling centraal staan.
De hele les wordt tot slot afgebouwd door middel van streches en meditatie.

De BarreWorkout is geen dansles, maar een les met een dancefeeling. Een dansachtergrond is hierbij dus niet nodig. De Workout is geschikt voor iedereen die zichzelf sterker, fitter en leniger wil maken.

S.H.I.I.T.! Stability High Intensity Interval Training! 

Stel je uithoudingsvermogen op de proef!
Een uurtje lekker zweten!


In deze energieke training worden kracht, cardio, coördinatie en lenigheid gecombineerd. Hierdoor wordt je core versterkt, je conditie verbeterd, je uithoudingsvermogen uitgedaagd en je houding gestabiliseerd.
Er wordt gebruik gemaakt van individuele en duo-, interval en cirquitvormen.

Heb je lichamelijke klachten, blessures of bijzonderheden? Meld dit dan voor aanvang van de training. Hier wordt dan extra rekening mee gehouden. De S.H.I.I.T. is geschikt voor mannen én vrouwen op diverse trainingsniveaus.

BodyWork

Je lijf krachtig in balans!

Shape your body tijdens deze uitdagende les. Voor het trainen en shapen van billen, benen, buik, rug en armen. Het uur is om voordat je het door hebt.

Tijdens deze intensieve, energieke les train je heel je lijf bewust. Alles gebeurt op de mat, zowel met als zonder attributen.
De les wordt gegeven op eigentijdse muziek met een lekkere beat.

Voel je lekkerder, strakker en fitter.

Heb je lichamelijke klachten, blessures of bijzonderheden? Meld dit dan voor aanvang van de training. Hier wordt dan rekening mee gehouden. De BodyWork is geschikt voor mannen én vrouwen op diverse trainingsniveaus.

Mindfulness

In deze les nemen we de tijd om de aandacht in het moment te brengen. Van doen naar zijn. Een uur om weer thuis te komen bij jezelf.

 

Mindfulness betekent bewust aanwezig zijn. Door bewust aanwezig te zijn, kunnen we het moment ontmoeten zoals het zich hier en nu aandient.

In de Mindfulness & Meditatie les maak je kennis met verschillende mindfulness oefeningen en meditatievormen. Als ingang naar het ervaren van een ruimer bewustzijn. Niet als doel, wel als mogelijk effect. Net als die rust waar we soms zo naar op zoek zijn.

 

Kom een keer meedoen. Met veel, een beetje of geen ervaring. Deze les is geschikt voor zowel beginnende als gevorderde beoefenaars.

YogaPilates

Het beste uit de Yoga en de Pilates in 1 les!

De dynamische oefeningen bekend uit de pilates worden afgewisseld met de staande en zittende poses bekend uit de yoga. Combineer dit met een bewuste ademhaling en meditatie en je hebt YogaPilates.

De YogaPilates geeft het lichaam de voordelen van yoga en pilates. En dat uit zich in sterke spieren, betere lichaamshouding, meer rompstabiliteit, verbetering van de doorbloeding, verhoging van de weerstand en afname van klachten die ontstaan door spanning.

Naast kracht is deze les ook dus ook erg gericht op verlengen, loslaten, ontspannen en meditatie.

Hatha Yoga


De les is een actieve Hatha Yoga die voor een groot deel bestaat uit het beoefenen van lichaamshoudingen en ademhalingstechnieken.
Tijdens de les staat evenwicht tussen inspanning en ontspanning centraal.

De fysieke houdingen zorgen voor een toename van kracht, flexibiliteit en het oplossen van eventuele blokkades. Er wordt geoefend vanuit een naar binnen gekeerde aandacht. Door bewust met het lichaam, de ademhaling en de geest bezig te zijn, wordt het lichaam gezonder, neemt het bewustzijn toe en ervaar je meer rust zowel op de mat als daarbuiten.
De lessen zijn "down to earth" en geschikt voor ieder lichaam. Geen ervaring of lenigheid vereist!

Yin Yoga

Yin Yoga is een rustige variant van yoga. In deze vorm van yoga worden de houdingen langere tijd aangehouden, tussen 3 en 20 minuten. Dit werkt in op de dieperliggende weefsels, zoals het bindweefsel en helpt je soepeler te worden.

Daarnaast geeft het lichaam en geest ruimte om tot rust te komen. Met Yin Yoga krijgt het lichaam tijd om zich te ontspannen en worden de energiebanen (meridianen) gestimuleerd. Hierdoor kan de energie weer goed door je lichaam stromen. Mindfulness vormt een belangrijk onderdeel van Yin Yoga en helpt je bewust te worden van de weerstand die je tegen kan komen. Yin Yoga helpt je deze met vriendelijke aandacht tegemoet te treden.
Yin Yoga is een fijne tegenhanger voor ons westerse leven waarin yang (activiteit) vaak centraal staat. Door ruimte te geven aan zowel Yin als Yang, kunnen we balans vinden in ons leven. Daarom past deze les natuurlijk perfect bij BASE for STABILITY!

Hormoon Yoga a.k.a. Bekken Yoga

(Alleen voor vrouwen)
Hormoon Yoga is ontwikkeld voor vrouwen van alle leeftijden en in alle levenscycli: voor conceptie (of als je een kinderwens hebt), tussen zwangerschappen in, na de bevalling (vanaf 5-6 maanden) en tijdens alle stadia van de (pre)menopauze.
Het doel van deze les is om het lichaam te ondersteunen om hormonale balans te herstellen door het aanspreken van de belangrijkste klieren en organen in het lichaam -- de klieren in de hersenen, de eierstokken, de bijnieren en de schildklier. Het optimaal samenwerken van dee klieren waarborgt gezondheid en welzijn.
We focussen op aanpassingen van klassieke yogahoudingen, ademhaling en diepe ontspanning.

HormoonYoga, wat is dat nou eigenlijk? Vrouwen merken het vaak op als er iets niet helemaal okee is met hun hormonen, maar velen weten niet precies wat daar nou aan te doen valt, of wat de oorzaak hiervan kan zijn.
Hormoonyoga is ontwikkeld voor de moderne vrouw die in een snelle samenleving functioneert, maar soms merkt dat dat misschien niet de beste optie is voor haar lichaam.

Met hormoonyoga proberen we weer balans te brengen in het stress-en-ontspanningssysteem van het lichaam, wat verantwoordelijk is voor het gezond houden van het hormoonsysteem. Wanneer we een gezonde hormoonbalans hebben, heeft dat invloed op onze fertiliteit, hoe (snel) we zwanger worden, hoe we bevallen en ons herstel daarna.
Verder draagt een gezonde hormoonbalans bij aan het reguleren van de menstruatiecyclus zodat deze vrijwel klachtenvrij doorlopen kan worden, en alle cycli daarna (zwangerschap, bevallen, postnataal, maar ook menopauze) met meer balans ervaren kunnen worden.

Hormoonyoga draagt bij aan het algehele welzijn van vrouwen door rust te laten wederkeren in het lichaam door middel van ademhaling, zachte beweging, balans brengen in het bekkengebied en de zenuwstelsels ruimte te geven om te kalmeren en stress te verminderen. Dit alles heeft tot gevolg dat je lekkerder in je vel zit, gezondere menstruatiecycli en menopauze ervaart, en beter in contact staat met je lichaam en wat daarbinnen allemaal gebeurt.

Zwangerschaps Yoga

Als je zwanger bent, verandert er veel in je lichaam. Misschien voel je het zelf wel: gespannen schouders, zere rug en een heleboel emoties. ZwangerschapsYoga kan helpen om te ontspannen en je voor te bereiden op de bevalling.

Yoga betekent letterlijk 'verbinden'. Tijdens een speciale ZwangerschapsYogales verbind je je lichaam, geest en ademhaling. En daarnaast maak je contact met jezelf en het kindje in je buik. Heel waardevol voor jezelf, maar ook voor de baby. Die is zich namelijk al bewust van jouw bewegingen, gedachten en emoties. Met yoga zorg je voor een rustige basis voor je kindje.

Wat maakt een ZwangerschapsYogales anders dan een normale yogales? In de eerste plaats kan je niet meer alle houdingen doen. Op je buik liggen wordt lastig en ook andere dingen kan je beter niet doen als je zwanger bent. De les bestaat uit daarom uit verschillende oefeningen, houdingen en ademhalingstechnieken speciaal voor het zwangere lichaam. Er is evenwicht tussen inspanning en ontspanning. De fysieke houdingen zorgen ervoor dat je sterk en soepel blijft. En door de aandacht naar binnen te richten en contact te maken met je ademhaling en het kindje in je buik komt die ontspanning vanzelf ;)

Net als bij alle andere yogavormen is het tijdens ZwangerschapsYoga extra belangrijk om naar jouw lichaam te luisteren. Voel elke les wat voor jou prettig en haalbaar is en geniet vooral van het proces!

Heb je nog geen ervaring met yoga, maar wil je graag beginnen met ZwangerschapsYoga? Dan raden we je aan om te wachten tot je 12 weken zwanger bent.