Leefstijl Geneeskunde

Paz~Peace
“It does not mean to be in a place
were there is no noise , trouble or hard work
It means to be in the midst of those things
and still be calm in your heart”
David Rakel – Integrative Medicine

Praktijk PAZ is een praktijk voor leefstijlgeneeskunde. Hierbij maak ik gebruik van een integrale kijk op de geneeskunde. Waarbij de wisselwerking tussen lichaam en geest centraal staat, het gericht is op bevorderen van de gezondheid en hiervoor alles benut wat veilig en effectief is gebleken. En waarbij jij als patiënt centraal staat.

Graag werk ik door middel van individuele mindfulness en oplossingsgericht werken en heb mij in verschillende cursussen en retraites bekwaamd in meditatie-, ademhaling- en ontspanningsoefeningen. Kortom we gaan op een zoektocht naar zingeving en persoonlijke ontwikkeling om je klachten te verminderen.

Klachten* waarmee we aan de slag kunnen zijn bijvoorbeeld:

  • Moeite hebben met ontspannen

  • Angst en paniek

  • Stress en overbelasting

  • Verhoogde spierspanning

  • Slaapproblemen

  • Duizeligheid

  • Hoofdpijn

  • Buikpijn

  • Piekeren

  • Emotie-eten

  • Gevoel jezelf kwijt te zijn

  • Gevoel altijd te kort te komen

  • Moeheid

  • (onbegrepen) pijnklachten

  • Somberheid


*Voor acute klachten en klachten waarbij in het reguliere circuit nog geen beoordeling is gedaan dient u eerst een afspraak bij uw eigen huisarts te maken. Indien u twijfelt is er altijd de mogelijkheid tot overleg.

Individuele mindfulness

Mindfulness is lang geleden ontwikkeld en kan worden gevonden in zowel oosterse als westerse culturen. Mindfulness is de Engelse vertaling van het oud Indiase woord sati. Het betekent: bewustzijn, aandacht en herinneren. Dr. Jon Kabat-Zinn heeft als eerste mindfulness op therapeutische basis ontwikkeld.

Mindfulness is de bewustheid die ontstaat door doelbewust aandacht te geven aan dingen zoals ze zijn, op het moment zelf en zonder oordelen.

Voordelen:

  • weer in contact komen met jezelf

  • beter beslissingen nemen

  • een oplettende geest creëren

  • emoties kalmeren

  • terug naar je zintuigen

  • soms: pijn verminderen

  • soms: ontspanning van het lichaam of van de geest

In een aantal sessies leer je de basis van mindfulness. Daarbij doen we zittende, liggende en lopende aandachtsoefeningen. Ook is het de bedoeling dat je de oefeningen thuis herhaalt voor jezelf. Zo integreer je het in je dagelijks leven.

Oplossingsgericht werken

Oplossingsgericht in tegenstelling tot probleemoplossend. Deze methode van coaching komt vanuit de positieve psychologie met als grondleggers Martin Seligman en Mihaly Cszikszentmihalyi. Je wordt door positieve stimulering uitgedaagd tot de gedragsverandering die nodig is. Zonder al te diep in te gaan op de problemen kan je tot (verrassende!) oplossingen komen. Er hoeft zelfs geen direct verband te bestaan tussen probleem en oplossing. Jij wordt beschouwd als de expert.

Bij deze vorm van coaching zijn vaak maar enkele sessies nodig om tot een goed resultaat te komen. Voorwaarde is wel dat je er voor open staat en er wat tijd in wilt steken.